't Laatste bezoek..! - Reisverslag uit Iraklion, Griekenland van Kelly Koolen - WaarBenJij.nu 't Laatste bezoek..! - Reisverslag uit Iraklion, Griekenland van Kelly Koolen - WaarBenJij.nu

't Laatste bezoek..!

Blijf op de hoogte en volg Kelly

25 November 2014 | Griekenland, Iraklion

Heeey!

Daar zijn we weer, zoals beloofd het verslag over de laatste week. Met o.a. het dagcentrum van autisme, de trip en het bezoek van papa en Lian!

Ik denk trouwens wel dat dit voorlopig -tot ik thuis ben- mijn laatste verslag zal zijn. Over een kleine 3 weken ben ik namelijk alweer thuis! :) Dan zal ik nog een laatste berichtje achterlaten (via deze blog dan he.. )

Maandag 17 - 11
Vanavond ga ik naar het dagcentrum voor autisme; overdag zijn hier kinderen met autisme, maar wij mogen hier nooit heen als zij daar zijn. (Waarschijnlijk omdat het voor de kinderen verwarrend is). 's Avonds komen er andere kinderen (meestal 4), die komen hier dan heen voor 2,5 uur; voor 'vermaak'. Hier was ik wel benieuwd naar wat het zou zijn, dus ging ik maar is een avondje meekijken. (meekijken is niks té letterlijk opgepakt; het was echt alleen kijken..)
Om half 6 kwam ik er aan, ik zou daar zijn tot 8 uur. 10 minuten later, kwamen eindelijk de kinderen met begeleiding aan. Ze worden elke keer thuis opgehaald en naderhand weer naar huis gebracht, met een busje van stage. Eenmaal binnen, gingen de kinderen aan een tafel of op de stoel zitten met tekeningen of puzzels. Wij gingen met 3 + mijzelf = 4 begeleiders in het hokje zitten. Deze kinderen zijn zwaar autistisch; ze hebben een heel erg laag niveau. Lees: mentaal hebben ze een leeftijd van 1 tot hooguit 2 jaar. Of terwijl; kleuren, puzzelen en tja, met van alles en nog wat spelen. 2 van de 3, met het laatste niveau, konden echt heel weinig. Wat mij opviel was dat zij bepaalde handelingen continue opnieuw uitvoerden. Vergelijk zoiets met een tik, wat wij ook allemaal wel minimaal 1 hebben (zoals ik; aan m'n oor frunikken).
De andere, die zat te tekenen, vond ik bijzonder: Hij had een kleurplaat voor zich, hij kleurde hem niet binnen de lijntjes in; hij zette een cirkel rond een gedeelte van de tekening en begon deze (binnen de lijntjes!) in te kleuren. Telkens opnieuw zette hij zo'n cirkel en kleurde deze in, totdat de hele kleurplaat (de tekening die erop stond) niet meer zichtbaar was. Zo was het uiteindelijk ook 'gekleurd'. Dat vind ik dan toch wel apart, en knap.. Dat hij zo'n manier van kleuren wél kan.
Die avond heb ik weinig gedaan; in het hokje hebben wij iets voor kerst gemaakt.. gekleurd. Dus ondertussen heb ik zo nu en dan wel wat kunnen observeren. Het was een hele interessante avond, maar genoeg voor 1 keer. Om deze kinderen meer te begrijpen en er meer mee te kúnnen doen, moet je ze zoveel zien en zoveel beter kennen. Dus voor nu zou ik er weinig meer aan hebben. Maar nogmaals; dat neemt niet weg dat ik het heel interessant vond!!

Dinsdags mocht ik weer naar 't woonhuis; ik had er weer zin in! Na deze keer, kan ik er nog maar 1 keer heen en da's over 2 weken..
Eenmaal daar aangekomen, vertelde Anthy mij dat we vanavond naar een toneelstukje gaan kijken. Voor een paar dagen komen d'r een aantal kinderen (die ongeveer hetzelfde als onze kinderen zijn) met een paar begeleiders uit Rhodos, hier heen. Zij gaan ons een toneelstukje verzorgen vanavond! Nou ben benieuwd..
Het was echt super leuk om te zien! Ik kon d'r alleen geen lip van verstaan.. haha, maar het was echt zo leuk om te zien, hoe de kinderen hun best deden te acteren en dat ze hun tekst echt goed onthielden! Echt super leuk:)
Dat duurde een uurtje denk ik, rond half 9 stonden we weer buiten. Nog even zoals normaal ergens wat eten en toen was het alweer tijd. Nog maar 1 keertje helaas :(

De dag erna hebben we een uitstapje met deze organisatie uit Rhodos. Zoodohos (onze organisatie) heeft een trip georganiseerd naar Rethymno; een ander department met een gelijknamige stad. Tegen 'n uur of 10 vertrokken de bussen, met al onze kinderen en begeleiding en die van Rhodos, richting Rethymno. Na een 1,5/2 uur te hebben gereden, kwamen we bij een klooster aan. Oje dat herken ik... en ja hoor; hier was ik met mama en opa toen al langs gereden om te kijken wat het was. Maar toen we eenmaal wisten dat het een klooster was , wisten we niet hoe vlug we weg moesten komen .. Haha, ach, hebben we dat dan toch ook alsnog gezien (jeeej).
Het klooster zag er niet echt speciaal uit; een kerk in het midden en daaromheen waren nog verschillende kamers die vroeger iets betekend hadden.. maar wat, vraag het me alsjeblieft niet!
Na een klein uurtje was m'n neus onderhand wel leeg (nee niet letterlijk, maar zo interessant was het dus..) Toen zijn we met z'n alle naar een taverna in Rethymno gereden en ooo wat was dat lekker!! Dit was écht écht grieks eten en ontzettend goed. De kinderen krijgen allemaal zelf een bord met eten. Wij bestellen verschillende dingen, zoals normaal. Dus we eten lekker veel van die kleinere gerechtjes, ik zit al bijna vol.. Maar dan komen ze nog met een bord met vlees en friet aan, voor ieder apart (gewoon een portie..). Duss dat is natuurlijk met moeite voor de helft nog op gegaan.. haha. Na 't eten kregen we nog allemaal een toetje; een soort baklava (iets typisch grieks), wauw dat was lekker! (tja, voor een toetje als dit maak je wel plaats) hmm... Het is een soort blader-/filodeeg opgerold, gevuld met fijngehakte noten in een soort honing/water-suiker sausje. Krijg er spontaan weer honger van!
Rond een uur of 3/half 4 waren we klaar met eten, nog even naar Rethymno met de bus voor koffie (da's standaard hier voor die Grieken; later op de middag ergens koffie gaan drinken), en dan op naar huis. Om 6 uur waren we weer back home! Het was een leukere dag geworden dan verwacht :)

Donderdag 20-11/ Jaa vanavond is het eindelijk zover; papa en Lian komen een lang weekend langs! :) Nog eerst een dag stage; om 6 uur ga ik naar het vliegveld, rond half 7 landden ze. En eindelijk; daar zijn ze.. Zo fijn om ze weer te zien na z'on lange tijd (13 weken)! Na een goeie knuffel gaan we naar de taxi; naar het hotel. Ze zitten midden in de stad in een heel mooi hotel. Na de spullen afgegooid te hebben, gaan we ergens eten; bij een taverna waar ik al vaker ben geweest. Het was weer erg lekker! Ook weer gezellig en goed bij gebuurt, zo fijn he.. ! :)

Vrijdag ga ik mee ontbijten in 't hotel; vanaf nu elke dag! (achteraf hebben we maar voor 1 keer hoeven te betalen.. haha ideaal!) Na 't ontbijt gaan we op ons gemak door de stad naar mijn kamer, om te showen in hoe geweldige luxe ik woon.. Daarna lopen we door naar Talos, effkes wat drinken en dan langs de zee terug naar de stad. Heerlijk, zo lekker genieten, het fijne vertrouwde weer voelen en de gezelligheid!(en ook om weer Nederlands te kunnen praten, dat klinkt logisch maar dat is zo wennen als je zolang overal Engels moet praten!) Even ergens een broodje halen en nog wat shoppen. Na zo'n dag shoppen ben ik weer voor een lange tijd goed aangekleed; 3 nieuwe broeken en een wit blazertje, nog een keer dankjewel pap!!
Vanavond weer ergens anders uiteten; waar ik ook al vaker ben geweest. Het smaakt wederom goed! Daarna effe terrassen; ons pap de Mavrodafni wijn laten proberen en hij valt toch goed in de smaak!

Zaterdag huren we een auto voor deze 2 dagen. We rijden naar beneden van het eiland; Matala. Hier ben ik met mama en opa ook al geweest, dit was in de jaren 60 en '70 een hippie-stad, die leefden toen hier. Nu was het er aardig uitgestorven (lees: er was ocherm 1 tentje open van de ik schat zo'n 30 die er zitten).. Het was wel mooi om te zien! Nu zijn we wel in de grafkamers geweest; in een rots zitten allemaal gaten, die heel vroeger als grafkamers hebben gediend. Het was toch wel mooi en apart om te zien.
We rijden terug via Rethymno; maar eerst komen we nog een plaatsje tegen; Spili. D'r is al een aantal keer op het nieuws geweest dat er in een meer in Kreta een krokodil zit, die ze niet gevangen krijgen. Nou da's dus hier.. haha. Het meer lag een stukje boven dit stadje, maar daar zijn we niet meer heen gereden. De kans dat we 'm zagen was vrij klein.. en óf we daar dan blij van moeten worden, betwijfel ik haha.
Dus zijn we weer doorgereden, naar Rethymno. Hier door de Old Town gelopen en op een terras wat gedronken; het zag er super leuk, heel knus uit. Echt een aanrader! Eigenlijk een kleinere versie van de Old Town van Chania.
Rond een uur of 7/8 zijn we weer terug in Heraklion, Lian is wat ziekjes van het rijden, dus gaan ons pap en ik met z'n 2e uiteten en terrassen (+Mavrodafni natuurlijk). Ook dit was wel even fijn, om met z'n 2e te zijn!

Zondags hebben we nog de auto, nu gaan we de andere kant op van 't eiland; Cherso (Hersonisos) en Agios Nikolaos. Chersosnissos was best wel uitgestorven, in vergelijking hoe het in de zomer hoort te zijn. D'r was geen een winkel open op een paar supermarktjes na (tja, het was natuurlijk ook zondag..) en van de terrasjes was er 1 open, op de HELE boulevard.. Zwerfkatten zaten er overigens nog genoeg, en aangezien Lian zo'n dierenvriend is, moesten we toch ff naar de supermarkt om wat brokjes te halen, haha. De katten in Cherso wisten niet wat hun overkwam! - en ik kan nu de komende 2,5 week nog een heel weeshuis aan katten voeren.. haha Ik maak de katten hier om de hoek elke dag wel blij met iets, vind ik eerlijk gezegd ook leuk om te doen hoor!:)
Na Cherso zijn we doorgereden naar Agios Nikolaos. Hier hebben we wat rondgereden en wat gedronken, het was zeker een mooi stadje/de zee om te zien, maar om 4/5 uur waren we alweer terug in town.
Daarna nog even met papa in het restaurant in het hotel wat zitten kaarten ( een keer iets meer tegenstand dan ik gewend ben! haha, grapje).
Rond half 7 zijn we naar een restaurantje gereden (we hadden even genoeg van die taverna's waar we veel te veel eten..). We hebben toen lekker Italiaans gegeten! 's Avonds nog met z'n alle op het terras gezeten, het is al aardig koud vort (15 graden... haha ja dat is koud hier, anders koud dan in Nederland!). Dus een lekkere hot chocolate en als afsluiter een Moscato wijn (hele lekkere witte zoete sparkling wijn). Dit is alweer de laatste avond samen.. Time really flies when you're having fun! (opa en oma, voor jullie: de tijd vliegt echt als je het leuk hebt!)

Maandag 24-11/ Vandaag is het alweer voorbij, het laatste bezoek gaat naar huis.. Na de laatste keer ontbeten te hebben, gaan we nog even de stad in. Vrijdag had ik een hele leuke en fijne winterjas gezien; maar die is zo in mijn hoofd blijven hangen dat ik 'm toch echt wil gaan halen! Dus dat hebben we gedaan haha. Nog even een parfum-check gedaan in dezelfde winkel; er was zo'n lekker geurtje! Deze heb ik toen als cadeautje van Lian gekregen, super lief. Nogmaals heel erg bedankt Lian!!
Ons pap zit ondertussen al een half uur gok ik zo op ons te wachten.. buiten.. dus we zullen maar is naar buiten gaan. Tja je moet vrouwen en een groot warenhuis niet samen doen, of je bent ze voorlopig kwijt!
Nog even wat drinken op een terras en dan wordt het toch echt tijd om naar 't vliegveld te gaan.. Balen zeg.. Het afscheid moment is even moeilijk... en daar gaan ze dan, weer terug naar Nederland. Pap en Lian, dankjewel voor de leuke dagen, ik heb genoten!!
Het was zo fijn, dit had ik echt nog even nodig. Nu kan ik op naar de laatste 3 weekjes. Aftellen!!

Om weer alleen te zitten nu, is toch niet zo fijn. Nou mogen deze 3 weken ook wel weer voorbij zijn. Maar goed, we gaan er nog even goed van genieten de laatste weken! Dit zal ik nooit meer meemaken, en het is zo'n ontzettend geweldige en leerzame ervaring geweest. Ik ben blij dat ik deze kans heb genomen en spijt heb ik er zeker niet van!

Ik zal d'r ook nog wat foto's van de afgelopen week op zetten!

Nou dat was het wel weer denk ik.. weer 4 kantjes vol volgens mij, haha sorry daarvoor!

Nog een keer de groetjes daar aan iedereen! En tot over een paar weken:)


  • 29 November 2014 - 20:09

    Papa:

    Ha Kelly

    Weer eens effe naar je blog gekeken, leuk om het verslag zoek nog even terug te zien.
    Ook ik heb er met volle teugen van genoten. Echte " Quality" time
    Tja het is niet niks om je lieftallige dochter zo lang niet te zien, terwijl ik me heel goed realiseer dat dit voor hordes gezinnen niet anders is door legio omstandigheden
    Ik kijk uit naar je terugkomst over 2 weken

    X Papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Iraklion

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 December 2014

Nog 4 dagen te gaan!!

25 November 2014

't Laatste bezoek..!

16 November 2014

ff'kes een kort berichtje!

28 Oktober 2014

Eindelijk, bezoek! :)

05 Oktober 2014

Crete-Life!
Kelly

Hey! Sinds 24 augustus zit ik samen met 2 klasgenootjes voor 16 weken in Kreta! Wij zijn hier om stage te gaan lopen bij een dagbesteding, we gaan werken met mensen met een beperking. Dit doen we in de buurt van Heraklion, de hoofdstad van Kreta. Ik ben benieuwd wat het gaat worden!

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 11573

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: