Crete-Life! - Reisverslag uit Iraklion, Griekenland van Kelly Koolen - WaarBenJij.nu Crete-Life! - Reisverslag uit Iraklion, Griekenland van Kelly Koolen - WaarBenJij.nu

Crete-Life!

Blijf op de hoogte en volg Kelly

05 Oktober 2014 | Griekenland, Iraklion

Hey allemaal!

Er gebeurt niet elke dag iets spannends om over te schrijven, dus ja.. vandaar dat het alweer efkes geleden is.

Op stage is het eigenlijk nog steeds het zelfde; elke dag zit ik bij Maria met de vaste kinderen. We maken nu dingen voor kerst en de herfst, da's wel leuk om te doen! De kinderen zitten helaas nog wel elke dag het zelfde te doen: kleine pareltjes aan een snoer rijgen.. Terwijl wij dan met van alles en nog wat bezig zijn.
We hebben een gesprek met Ioanna gehad (onze stagebegeleidster), voor ons project te laten beoordelen (ja.. ook hier moeten we wat voor school doen. Maar 't schilt, we hadden het best snel af aangezien we vrije tijd over hebben). Ons project werd trouwens erg gewaardeerd, we hebben een vakblad moeten maken, ons vakblad ging over Geld. We hebben een interview gehad met Ioanna, 2 artikelen gemaakt en nog een Griekse les erin gemaakt. We kwamen op dit onderwerp, omdat we zo veel verschil in bepaalde dingen zagen als we dit vergeleken met hier en in Nederland. Het was heel interessant om dit te doen! - Maar goed wat ik dus wou vertellen: in dat gesprek met Ioanna, vertelde zij dat het echte programma nog steeds niet gestart is, dat dit waarschijnlijk rond 15 Oktober pas begint. Ach, hebben we in ieders geval nog de helft van onze stage het programma mee gemaakt.. ;)
Dus dat wordt nog afwachten wat dat wordt. Het is nog in ieders geval makkelijk om vol te houden op stage! Het contact gaat wel steeds wat beter, maar de taal blijft lastig. Maal: ik begin steeds meer woorden te begrijpen :D

Ondertussen dat ik dit verhaal aan het typen ben dwalen mijn gedachten wat af (aangezien ik de concentratie heb van een ezel..). Ik zie het kaartje staan, wat ik van Danielle en Celine heb gehad. Als afscheidscadeau hebben zij een grote enveloppe, met heel veel kaarten daarin, aan mij gegeven. Op elke kaart die in de grote enveloppe zit, staat op geschreven wanneer ik deze open mag maken. Bijvoorbeeld: op 5 December, als je zin hebt in een feestje, maak deze kaart open als je jezelf verveelt. En die laatste heb ik pas open gemaakt, deze staat op mijn tafel, omdat er een to-do list in is geschreven. Een aantal voorbeelden: Loop de samaria kloof, breng een bezoek aan de strip in Cherso, schrijf ons een kaartje vanuit het zonnige kreta, eet souvlaki (een typisch grieks gerecht). Dit zijn er een aantal van een hele lijst, maar de bovengenoemde heb ik al af kunnen strepen :D
Ik ben benieuwd naar alle andere kaarten, helemaal aan het einde van mijn stage, heb ik ze -als het goed is- allemaal open gemaakt. (Er zit namelijk ook een kaartje bij die ik moet openen als ik ziek ben van de drank.. en aangezien een drankje hier in de club al 6 à 7 euro kost, zal dat nog een lastige worden..) Maar goed, ik vind het echt een super leuk idee, nog een keer dankjewel meiden! :)

Tja.. ondertussen 2 keer weekend gehad. Vorig weekend zijn we vrijdags gaan shoppen (alweer? ja alweer.. geld teveel zeggen we dan maar). Er waren World Tourist Days hier in de stad, er was op het Elefthariasquare een markt met van alles en nog wat, zoals honing en kruiden, allemaal typisch Griekse dingen. Ik heb die dag natuurlijk weer verschillende dingen gekocht.. kei leuk, maar minder voor m'n bankrekening (al hoewel, ik had toch geld teveel..). Maar toch, moet ik even zeggen, koop ik sinds ik hier zit vort meer dingen die ik écht nodig heb, overbodige spullen koop ik eigenlijk niet meer. Nog een pluspunt van buitenland stage, haha.

Verders gaan we -natuurlijk- elk weekend nog braaf uiteten. Vorige week zijn we naar een taverna midden in de stad geweest, op aanraden van Anthy. Wat heb ik er lekker en goed gegeten! Voor 8,- de man hebben we heerlijk gegeten, hier wil ik vaker terug! Hier kregen we als na-gerechtje typische Griekse deegballetjes. Eigenlijk kun je ze vergelijken met oliebollen, deze serveren ze hier met honing erover heen. Echt lekker!
Gister (zaterdag 4 oktober) zijn we naar een andere taverna geweest na een tip van Maria. Deze zag er super mooi, netjes uit. Hier hebben we ook super lekker en op ons gemakje gegeten. We kregen een soort spiesje met varkensvlees eraan, eronder stond een klein schaaltje met een brandende kool erin. Hierop hadden ze tijm gelegd, wat voor rook zorgde, wat in het vlees trok. Dat smaakte echt goed! Ook dit is nog wel iets om een keer terug te gaan.. haha dat wordt nog lastig, naar zoveel restaurantjes terug gaan, in die 10 weken dat we hier nog zitten. (Jep, we zitten hier vandaag alweer 6 weken!)

Het stappen in het weekend gaat ook gewoon door, vorige en deze week zijn we weer naar Island gegaan. Vorige week waren we eigenlijk van plan om naar Loft te gaan (een eindje verder, zo'n 10/15 min. lopen), maar dat vonden we toen te ver lopen.. Het was toen trouwens heel slecht weer, het stormde een beetje. Gister was poging 394 om naar Loft te gaan, we kwamen eraan en ja hoor.. Gesloten! Hoe kan het ook anders.. haha. Dus maar weer naar Island gegaan.
Het schijnt trouwens dat deze kroegen binnenkort (in Oktober) dicht gaan, door de winter. Dan zou het te koud zijn omdat ze tegen de zee liggen.. Moeten ze is naar Holland komen, met - 15 nog een half uur moeten fietsen om opstap te gaan! Mietjes.. haha.

Gister ben ik naar het woonhuis geweest. Ik had aan Ioanna en Anthy gevraagd of het mogelijk zou zijn dat ik een keer in het weekend mee kwam kijken. Omdat ik dan weer eens een andere dag, andere activiteiten zie. Dan kan ik een beter beeld krijgen van wonen.
Er zijn 3 kinderen vandaag, en een andere begeleidster. Ze is aardig, en kan redelijk Engels. Maar achteraf toch minder leuk dan Anthy, omdat zij continue weg was, ze was van alles en nog wat aan het doen.
De kinderen gingen poetsen, dat is de taak op zaterdag. Ik wou graag mee helpen maar ze zeiden dat ik dat niet hoefde te doen (dat zijn Grieken; ze willen dat we een leuke tijd hier hebben en dan hoeven we die 'rot'klusjes niet mee te doen.). 2 kinderen waren heel zelfstandig en goed bezig, knap van ze! Voor de andere was het zijn eerste keer in het woonhuis, hij vind het daar helemaal niet leuk. De hele week zegt hij al dat hij naar huis wil, dat is omdat hij hier een programma moet volgen en thuis kan ie doen en laten wat die wil. Uiteindelijk heeft hij niet mee gepoetst maar de hele tijd lopen ijsberen.
Na het poetsen heb ik met de 2 kinderen nog een puzzel gemaakt en memory gespeeld, dat was dan wel leuk om te doen! Heb je toch meer contact met ze :)
De ene waarmee ik de puzzel heb gemaakt, is iemand met spasme. Zij is echt super leuk, ze wil heel veel zelf doen maar overschat zichzelf snel. Vroeger heeft er een Engelse poetsvrouw bij hun thuis gewerkt, daarvan heeft zij verschillende woordjes op gepikt. Ze probeert daardoor met ons te communiceren, echt zo leuk! :)

Tja en verder.. dat was het wel weer. Ik geniet echt hier, voor mensen die twijfelen om ook buitenland stage te gaan doen: Grijp deze kans!! En voor de mensen die het niet hebben gedaan, maar wel graag hadden willen doen: Heb spijt.. je mist de kans van je leven!

Over 2 weekjes zijn mama en opa al hier, en meteen daarna komt Tom al! Ik kijk er zo naar uit :)

De groeten maar weer vanuit het zonnige Kreta! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Iraklion

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 December 2014

Nog 4 dagen te gaan!!

25 November 2014

't Laatste bezoek..!

16 November 2014

ff'kes een kort berichtje!

28 Oktober 2014

Eindelijk, bezoek! :)

05 Oktober 2014

Crete-Life!
Kelly

Hey! Sinds 24 augustus zit ik samen met 2 klasgenootjes voor 16 weken in Kreta! Wij zijn hier om stage te gaan lopen bij een dagbesteding, we gaan werken met mensen met een beperking. Dit doen we in de buurt van Heraklion, de hoofdstad van Kreta. Ik ben benieuwd wat het gaat worden!

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 11547

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: