Meelopen op het woonhuis! - Reisverslag uit Iraklion, Griekenland van Kelly Koolen - WaarBenJij.nu Meelopen op het woonhuis! - Reisverslag uit Iraklion, Griekenland van Kelly Koolen - WaarBenJij.nu

Meelopen op het woonhuis!

Blijf op de hoogte en volg Kelly

09 September 2014 | Griekenland, Iraklion

Hey hey!

Vandaag eerst even een kort verslagje over het stappen afgelopen zaterdag, daarna vertel ik over mijn ervaring over het woonhuis!

Zaterdag 6 september.
Het is echt zo: 3 maal scheepsrecht!
Vanavond gaan we op stap, weer naar Island, de club waar het te doen is. We komen aan en er wordt ons gevraagd met hoeveel we zijn, met 3e antwoorden we. We worden naar binnen gestuurd en daar vangt iemand anders ons op. Hij loopt met ons mee en we krijgen een plaatsje aan de bar toegewezen. Zo gaat dat dus hier, iedereen krijgt een plaats toe gewezen om te staan die avond. Kleine groepjes (2 à 3 man) worden zo veel mogelijk aan de bar gezet en de grotere groepen aan de tafels in de rest van de club. Aan de bar worden mannen en vrouwen om en om neer gezet, tactisch! Het is een grote club, mooi en chique aangekleed. Maar al vlug merken we dat de leeftijd toch wel ietsjes hoger ligt..
Naast ons aan de bar staan 3 mannen (tegenover ons eigenlijk, we staan aan een punt). Ze staan ons een tijdje aan te kijken, maar op een gegeven moment begint er eentje tegen ons te praten, in gebrekkig Engels. Na een tijdje buurten, vragen we ze hoe oud ze zijn. We hadden al wel ongeveer een schatting gemaakt. Het antwoord was: 40-44-44. Oei.. haha! Natuurlijk vroegen ze ook aan ons hoe oud wij waren, een schatte mij 27 (okeu?). Maar toen we vertelde dat wij 18/19 zijn, zakte er 1 zowat door de grond haha, geweldig zijn reactie! Hij keek ons heel verbaast en geschrokken aan en deed vlug een hand voor zijn gezicht. Je zag hem heel hard balen, haha blijft mooi dat gezicht! Schijnt is de gemiddelde leeftijd in deze club toch wel rond de (25-)30 jaar..
We hebben nog de hele avond met ze staan buurten en gingen nog met hun naar een andere kroeg. We liepen naar buiten bij Island en er stond zelfs een rij, 1 eruit 1 erin. Kun je na gaan hoe druk! Eenmaal aangekomen bij de andere club was het een stuk minder druk, zo'n 30 man gok ik. Maar wel goeie muziek en nog even lekker gedanst!
Om 5 uur lag ik dan eindelijk in bed, dus hier kunnen ze er ook wat van..
Next week again!


Dinsdag 9-9: Het is dinsdag dus dat betekend: stage! Maar vandaag niet naar het dagcentrum, vandaag mochten 2 van ons vast een avond mee kijken bij het woonhuis in de stad!
Om 5 uur worden we verwacht, we willen graag op tijd zijn dus gaan om kwart over 4 al. Eenmaal op plaats van bestemming, is het half 5.. dus de volgende keer gaan we ietsje later denk ik zo. We worden naar binnen geroepen en ik voel me er meteen thuis. Het is zo huiselijk, de begeleidster is zo aardig en vriendelijk. De 2 kinderen liggen nog te slapen verteld ze, een andere is met een ouder weg en komt over een uur thuis en de andere word ook om 6 uur thuis afgezet door iemand van de organisatie. Ze is meteen al zoveel dingen aan het vertellen over wat er zoal gedaan wordt, over de kinderen, hoe zij is begonnen, hoe hier in Kreta dingen werken, echt zo interessant om allemaal te horen! Ze kan goed Engels gelukkig. Ze verteld zo vrolijk, je ziet gewoon aan de manier van vertellen hoe leuk ze het werk vind! Ook vertelt ze over de werktijden hier, deze zijn totaal anders dan bij ons. Ik zal even kort uitleggen: op deze woning zijn er 4 werknemers: zij en 3 anderen. Elk van hun heeft een vaste dag (ma t'm do), op deze dagen werkt elk van hen alleen (ondersteund door stagiaires of vrijwilligers voor een aantal uur), ze beginnen om 3 uur in de middag en eindigen om 9 uur de volgende ochtend. Dan zijn de kinderen naar 'school' (de dagbesteding). Om 3 uur komen de kinderen thuis van school, dan is er de volgende om te werken. In het weekend wordt het afgewisseld en maken ze diensten van: vrijdag 3 p.m. - 7 a.m. Zaterdag: 7 a.m. - 3 p.m. / 3 p.m. - 7 a.m. zondag: 7 a.m. - 3 p.m. / 3 p.m. - 9 a.m. dan begint de gewone week weer. Op 1 door de weekse werkdag maken ze dus al 18 uur. Ze slapen daar, in de woonkamer op de bank. Voor zover ze kunnen slapen dan toch, want je bent toch wakker van het kleinste ding wat je hoort. Dit is echt zo anders dan bij ons!
Na 2 uur gekletst te hebben (ook een beetje met de kinderen; een paar Griekse woordjes geleerd!), gaan we wandelen. Door de stad lopen we naar een restaurantje, waar we met z'n 7 gaan eten. De kinderen kunnen dit allemaal zelf en ze betalen het ook van eigen geld (wat ze verdienen bij de dagbesteding of van de ouders). Elke dinsdag en vrijdag gaan ze ergens eten met de kinderen, bedoelt om ze mee te laten gaan in de samenleving. Hier zijn 'gehandicapten' nog een soort taboe, de meeste kinderen wonen gewoon thuis, ze worden bijna nooit ergens mee naartoe genomen. Ouders zijn waarschijnlijk bang, bang om raar aangekeken te worden. Op het woonhuis gaan ze juist zo vaak mogelijk met ze naar buiten, zorgen dat ze onder de mensen zijn. Dat is voor zowel de 'samenleving' hier goed, als voor de kinderen zelf. Ze leren zo heel veel dingen!
Na het eten was het al half 9, we zijn terug gelopen naar het huis en konden om 9 uur naar huis. De tijd is voorbij gevlogen! (niet dat het nu zo lang is maar toch..)
Ik heb vandaag echt zo genoten! Het was echt super leuk om te zien en mee te maken. In Nederland heb ik nog nooit stage gelopen op wonen, ik dacht altijd dat ik dagbesteding leuker vond. Maar nu ik dit zo heb gezien, zijn mijn gedachten toch wel veranderd! In deze 4 uur heb ik de 4 kinderen beter leren kennen dan dat ik ze in de vorige 2 weken heb leren kennen. Je hebt dan een hele andere band met ze!
Ik kijk er echt naar uit om de volgende keer (over 2 weken) weer te mogen gaan. Het was écht super leuk!! :):)

Dat was het wel weer voor vandaag, nog 2 dagen en dan zit ik eindelijk op mijn eigen kamer! Kijk er echt naar uit :)

Groetjes daar!

  • 11 September 2014 - 14:19

    Petra Quirijnen:

    Heey Kelly,

    Even de tijd genomen om jouw verhalen te lezen. Leuk dat we zo kunnen mee genieten van jouw avontuur.
    Ik kijk nu al uit naar de volgende. Het is fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Vandaag naar je nieuwe kamer. Ik hoop dat het je beter bevalt. Hier begint het 'schoolritme' weer aardig op gang te komen.
    Heel veel plezier verder en tot een volgende keer. Groetjes.

    Petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Iraklion

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 December 2014

Nog 4 dagen te gaan!!

25 November 2014

't Laatste bezoek..!

16 November 2014

ff'kes een kort berichtje!

28 Oktober 2014

Eindelijk, bezoek! :)

05 Oktober 2014

Crete-Life!
Kelly

Hey! Sinds 24 augustus zit ik samen met 2 klasgenootjes voor 16 weken in Kreta! Wij zijn hier om stage te gaan lopen bij een dagbesteding, we gaan werken met mensen met een beperking. Dit doen we in de buurt van Heraklion, de hoofdstad van Kreta. Ik ben benieuwd wat het gaat worden!

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 11565

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: